Svar: Lang flyrejse med baby - er det overhovedet realistisk?
21. juli 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Stine
Tillykke med graviditeten og tak for dine pæne ord. Det blev jeg glad for:o)
Hvis vi tager udgangspunkt i at fødslen går fint, at den lille og du har det godt og det hele sådan set er uproblematisk, så tænker jeg at du godt kan flyve til USA, når forholdende er som du beskriver - at den kommende far tager med osv. Florida er jo et dejligt sted, der er gode hygiejniske forhold, I skal sandsynligvis bo et godt sted osv. og der er på den måde ikke problemer med at opholde sig der.
Så er der naturligvis flyveturen derover. Hvis du ammer, så vil det jo være muligt at lægge til brystet undervejs på rejsen. Det er praktisk, maden har den rette temperatur og er lige ved hånden. Hvis der skal varmes flasker, så kræver det at I kan få varmet disse af personalet, men mon ikke det skulle være muligt.
Der burde ikke være nogen sundhedsrisiko forbundet med at flyve med jeres lille barn. Man regner normalt med at raske nyfødte kan flyve helt ned til et par timer efter fødslen, der er dog nogle regler omkring flyvning og højde, hvor man siger at trykket i kabinen ikke må være mere end hvad der svarer til at man befinder sig i max 3000 meters højde. I de fleste fly ligger trykket i kabinen dog på hvad der svarer til mellem 1500 og 2200 meter og det er således ikke noget problem.
Reglerne for hvad man kan medbringe af udstyr i flyet afhænger af selskabet man rejser med. Da I rejser oversøisk og med et lille barn, så vil det være oplagt at I får en plads hvor der er ophængt lift på væggen. Det findes i de fleste større fly, men det er naturligvis noget man skal bestille i forvejen og det koster muligvis ekstra, men igen afhænger det helt af flyselskabet og det service niveau de har.
En slynge vil være en god idé som transport og den belaster ikke barnet på samme måde som en bæresele, jeres lille barn vil ligge trygt og godt i en slynge, tæt på jer og hvis I fra starten forsøger at finde en vane med en slynge og lærer jer at bruge dette, så tænker jeg at det er en rigtig god idé. Også hvis I skal gå rundt - hvis far skal shoppe babytøj og julepynt og gaver imens mor arbejder, så er det både praktisk og trygt for barnet at ligge i en slynge. Da barnet ligger ned er der ikke belastning på rygsøjlen og jeres barn vil være ca 1 måned gammel og det er helt okay.
Man kan sende både barnevogn, lift osv. med flyet og nogle selskaber accepterer også at man medbringer vognen helt ud til gaten, men her ryger vognen så i lastrum (tror jeg nok, nu er jeg jo ikke ekspert på dette område). Der er dog kommet nogle firmaer som lejer boxe ud til netop at komme vognene i, når de skal sendes med fly, så vognen ikke kommer til skade undervejs.
I må vurdere om I behøver vognen med. En voksipose er naturligvis en god mulighed, da den fylder begrænset og giver barnet ro og tryghed. Den vil jeres barn også kunne lære at sove i fra starten og vil derfor føle sig tryg ved den. Den vil I sandsynligvis kunne tage med, så barnet kan ligge i den i den påmonterede lift på væggen. Den lille skal jo have dyne over sig. Det må I forhøre jer om.
I kan undersøge om ikke I kan leje både vogn og lift i USA... eller købe en billig i wallmart. I USA tilbyder mange forlystelsesparker jo netop udlejning af barnevogne, når man skal besøge parken med børn... det må kunne lade sig gøre, prøv at forhøre jer på hotellet - evt. hjemmefra. Igen skal I så overveje, hvor meget I vil gå rundt, om det er muligt at gå rundt med en vogn eller om transport er i bil...
Tidsforskellen vil nok ikke betyde så meget derovre, men mere når I kommer hjem - sådan er det jo også for os voksne, I skal derfor være forberedt på en reaktion efterfølgende, hvor den lille måske vil holde fest om natten.. til gengæld er I jo alle påvirket af jet-lag så det går nok endda.
Du skriver ikke hvor lang tid dit foredrag varer, for det har naturligvis noget at sige i forhold til at den lille skal have mad undervejs osv. Far kan skifte ble, berolige og trøste, men han kan ikke amme:o) Det vil være vigtigt at du får lagt til brystet, både for din og barnets skyld, hvis du ikke kan amme en hel dag, så vil det gå ud over din mælkeproduktion, det vil kunne medføre brystbetændelse osv. så du skal naturligvis overveje det rent praktiske den eller de dage, hvor du må arbejder.
Jeg synes det lyder spændende og muligt. Jeg vil dog anbefale jer at kontakte flyselskabet for at få nærmere specifikationer af hvordan I gør det hele bedst, hvilke muligheder og begrænsninger de har osv.
Rigtig god rejse, jeg håber I får købt nogle gode julegaver med hjem og rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, når du når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske